Acatistul
rugului aprins
Imnul
Acatist la "Rugul Aprins" al Maicii Domnului concentrează în stihurile
sale dorul sfâsietor al omului după Dumnezeu, întâlnirea în darul dragostei
Dumnezeiesti a celor două inimi, a lui Dumnezeu si a omului, încă din
această lume, ca o pregătire tainică a Împărătiei Cerurilor. Învătătura
crestină în cea mai autentică formă a ei, deschiderea universului tainic
al lumii lăuntrice, acordurile poetice ce izvorăsc dintr-o limbă românească
a vechilor cazanii, toată această bogătie a misterului crestinesc ortodox
românesc se găseste înmănuchiată într-o rugă de laudă, dedicată Maicii
Domnului, în Imnul Acatist al "Rugului Aprins".
Scris
în anul 1948 de poetul Sandu Tudor, care s-a călugărit la mănăstirea Antim,
cu numele de monahul Agaton, Imnul Acatist al Maicii Domnului a fost corectat
si stilizat la Sfânta Mănăstire Rarău, în fata Icoanei Făcătoare de Minuni
a Maicii Domnului, pe când poetul era staret si primise marea schimă monahală,
sub numele de Ieroschimonahul Daniil Tudor.
Imnul
Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului este un imn închinat Maicii
Domnului, care prin adâncimea lui teologică întrece tot ceea ce s-a scris
până acum, referitor la locul si rolul pe care îl are Maica Domnului în
efortul nostru de înduhovnicire.El nu este doar un simplu "acatist", ci
"Imn Acatist", ceea ce este mai mult decât o cântare.
Imnul
este ceea ce defineste o natiune. Un popor are multe cântece, dar un singur
Imn. Imnul este ceea ce defineste o natiune. Acest acatist merită cu prisosintă
a se numi IMN, pentru că el este singurul care, prin înlăntuirea
sufletească la care a fost scris, depăseste în continut, limbaj si formă
pe toate celelalte.
În
imnul Acatist al Rugului Aprins, Maica Domnului, Împărăteasa Cerului si
a Pământului este numită:
Împărăteasa
Rugăciunii, Rugăciunea Întrupată, Urzitoare de nesfârsită rugăciune, Cheie
si Scară menită să ne deschidă portile iluminării, să ne înduhovnicească
si să ne ridice de pe pământ la Cer. .
Părintele
Daniil, cu toate că era slujitorul unui altar văzut, într-o biserică văzută,
predica intrarea omului într-o biserică Vie, slujirea la un altar nevăzut.El
spunea credinciosilor: "Mintea crestinului este preot care trebuie să
aducă lui Dumnezeu Jertfa pe altarul inimii sale, rugăciunea curată".Sunteti
temple vii ale Duhului Sfânt, chiar dacă numai unii oameni sunt alesi
de Dumnezeu ca să slujească la Sfintele Altare din biserici, dar preotia
spirituală este dată tuturor oamenilor. Trebuie să avem candele inimile
noastre arzând, asemenea fecioarelor întelepte din pilda Sfintei Evanghelii,
alfel vom fi azvârliti în întunericul cel mai dinafară al iadului. Fiecare
suflet este chemat la nunta cea de taină, unde se va întâlni cu MIRELE
CERESC, Hristos Mântuitorul lumii.
Intrati
în cămara cea mai dinlăuntru a inimii voastre si acolo vă veti întâlni
cu Mântuitorul, Iisus Hristos, Lumina Lumii, care ne-a spus:"Împărătia
lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru" si "Foc am venit să aduc pe pământ
si cât de mult doresc să se fi aprins în inimile voastre".
Mântuirea
înseamnă sfintirea noastră si îndumnezeirea, ca să ajungem candele arzătoare,
vii, care să ardă în harul dragostei Dumnezeiesti.
Prima
poruncă a decalogului ne spune:"să iubesti pe Domnul Dumnezeul tău din
toată inima ta din tot sufletul tău iar pe aproapele tău ca pe tine însuti".
Iată
ce ne cere Dumnezeu;Dragostea! El vrea însă ca să nu fim căldicei,ci fierbinti.
Rugăciunea,
spunea părintele Daniil, are sapte trepte:
![]() 1.Rugăciunea
orală (a gurii),
2.Rugăciunea
mintii,
3.Rugăciunea
mintii în inima,
4.Rugăciunea
inimii,
5.Rugăciunea
văzătoare sau contemplativă
6.Rugăciunea
curată,
7.Rugăciunea
duhovnicească sau în extaz.
La
rugăciunea inimii trebuie să ajungem, ca să fim oameni duhovnicesti. Puterea
rugăciunii stă în calitate si nu în cantitate. "nu cei ce rostesc multe
cuvinte primesc Lumina lui Hristos, ci aceia care ard în rugăciune ajung
să primească pecetea focului ceresc". Părintele Daniil era dusmanul celor
ce se roagă de formă. Rugăciunea nu trebuie să se transforme într-un obicei.Rugăciunea
trebuie să fie un eveniment, pentru că, prin rugăciune, să ne întâlnim
cu Dumnezeu.Rugăciunea este oglinda prin care se oglindeste Dumnezeu în
om.
Omul
trebuie să ardă în rugăciune. Rugăciunea lui trebuie să fie pretioasă,
căci;"Lui Dumnezeu trebuie să-I dăm ceea ce avem mai de pret:mintea unită
cu inima prin rugăciune în Duhul Sfânt".
Părintele
Daniil predica adevărata închinare:în duh si în adevăr, în rugăciunea
făcută cu mintea în inimă.El nu încărca pe ucenici cu canoane grele, ci
cu unul usor, rugăciunea inimii. Să ne rugăm zilnic, la miezul noptii,
citind Imnul Acatist la rugul Aprins, în fata Icoanei făcătoare de minuni
a Maicii Domnului de la Mănăstirea Rarău, în fata noastră (2 Timotei I,6).Dumnezeu
prin Maica Domnului vă va binecuvânta, vă va împlini cererile cele mântuitoare,
vă va lumina mintea si bucura duhovniceste inima si vă va alunga duhurile
răutătilor.
Cine se va ruga citind Acatistul la Rugul Aprins, va simti fiorul celui rănit de dragostea lui Hristos, va cunoaste, prin experientă, că adevărul iese la iveală în baia suferintei si se va strădui să nu schimbe lumea, ci să se sfintească, sfintind astfel si lumea.
Acatistul
rugului aprins
Condacul
I
![]() Cine
este Aceasta, ca zorile de luminoasă si curată?
E
Împărăteasa rugăciunii, e rugăciunea întrupată.
Stăpâna
Lumii si Doamnă a diminetii.
Logodnica
Mângâietorului, preschimbător al vietii!
Spre
tine noi alergăm, arsi, mistuiti de dor!
Ia-ne
si pe noi părtasi ai Sfântului Munte Tabor.
Si
fă-te si nouă
umbră
si rouă
tu
adumbrirea
de
dar,
să-si
afle si firea noastră înnoirea
din
zămislirea
de
har.
Ca
să-ti strigăm cu toată făptura,
Într-o
deplină închinăciune.
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Icosul
I
![]() Fecioară
a neînseratului Veac, Sfântă Maică a Luminii!
Ascultă-ne
si pre noi cei din păcat,
nevrednicii
fii ai tinii!
Prea
blândă, bună, Prea Sfântă Fecioară!
Cheia
Domnului Iisus!
Dezleagă-ne
blestemul ce ne-nzăvoară,
deschide-ne
calea de Sus,
ca
din aprinsa descoperire,
arcana
Doritului Mire
si
noi să putem cânta
asa
cum Moise dezlegat de sanda
cu
fata în văpaie de rug
fierbinte
de har tie îti striga
unele
ca acestea în amurg:
Bucură-te,
Tulpină de lumină a rugului nemistuit!
Bucură-te,
Rouă crestină prin care Dumnezeu S-a ivit!
Bucură-te,
Inel al unui foc ce-i mai presus de cer!
Bucură-te,
Lacrimă care topesti tot lăuntricul ger!
Bucură-te,
Toiag cu floare întru a inimii călătorie!
Bucură-te,
Fir de răcoare izvorât în lăuntrica pustie!
Bucură-te,
Pecete de jar până în suflet pătrunsă!
Bucură-te,
Zăpadă a mintii de nici o patimă ajunsă!
Bucură-te,
Măsură a opta a Împărătiei din noi!
Bucură-te,
Învătătură scoasă din bucuria din apoi!
Bucură-te,
Uimire sărutată de duhovniceasca minune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al II-lea
![]() Cum
să ne aflăm odihna de la gânduri?
Maică
Fecioară! Preasfânta Fecioară!
Cum
să ne rupem de-ale patimilor rânduri,
ispitele
pre înmultite ce ne-nfăsoară?
Dă-ne
tu stiinta de tine râvnită,
Măiestria
cea bună
a-nduhovnicirii,
cu
ea să biruim firea robită
până
în adâncul despătimirii
si
furati de "Ruga cu strigarea luminoasă"
să
putem si noi ridica,
dintr-o
laudă întreagă si nemincinoasă,
un
psaltic si adevărat:
ALILUIA!
Icosul
al II-lea
![]() Aprinsa
floare a necovârsitei văpăi,
de
Dumnezeu Născătoare!
Tu
chip al păcii văzut în foc
într-un
ocol nemăsurată de răcoare!
Vino
spre noi, ajută-ne să aflăm,
sub
blânda ta îndrumare,
răsuflul
cel larg al odihnitului zbor din pieptul Porumbitei de argint,
pe
care si Împăratul prooroc o vedea
peste
culmile Vasanului plutind:
Si
laolaltă vom cânta
cu
îngerescul sobor
si
cu cerescul cor,
vom
alătura
o
podobie ca aceasta cu stihuri asa:
Bucură-te,
salt isihast, cu zbor de binecuvântare!
Bucură-te,
suflet odihnit sub cuvioasa răsuflare!
Bucură-te,
roată avântată a Porumbelului de duh!
Bucură-te,
pace asezată în cugetatul văzduh!
Bucură-te,
Zare arcuită cu heruvimice aripe!
Bucură-te,
Vecie oprită în încăperea unei clipe!
Bucură-te,
Vâslă uriasă întru Suisul cel ales!
Bucură-te,
a Cerului Sorbire, cu subtiratic înteles!
Bucură-te,
Susur de tăcere, cu lunecări de apă vie!
Bucură-te,
Roadă iscusită, crescută de filocalie!
Bucură-te,
Măiestrită aflare a tâlcului de închinăciune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al II-lea
![]() Peste
veacuri, Fecioară eu te aud,
Prin
gura lui Isaia, proorocul de jar.
Si-n
cercul Scripturii vorba ta sună
Cu
toate înăltimile de dar:"Că iată , Prunc ni se naste si un fiu nouă ni
s-a dat
Pe
umăr, cu semnul stăpânitor, iar numele Lui:Minunat, Îngerul marelui sfat,
Dumnezeul cel biruitor,
Domnul
păcii depline si părintele al veacului viitor"
Acesta
este numele Lui
Numele
celor cinci cuvinte,
Sfânt
Numele Domnului,
Pe
care Iisus îl va purta
Pământule
tot, ia aminte,
Cu
totii să putem striga:
ALILUIA!
Icosul
al III-lea
![]() Dintr-o
Maică de-a pururi Fecioară
Asa
S-a zămislit, S-a-ntrupat
Cel
ce a păzit nevătămat
Trupul
Rugului de pară
Cuvântul
de rostit s-a făcut
Numele
Domnului de slavă
Dumnezeu
cel nevăzut
ce-n
inima focului S-a zămislit.
Fata
frumusetii ceresti, Chipul cel nemărginit
Pre
Sine S-a încăput
cu
măsura s-a măsurat
si
aievea Cel nenumit,
aici
printre noi S-a arătat
în
biruitor smerit
călare
pe o asină
Cercati
dară si voi puterile
Numelui
de lumină
Si
de la moarte la viată veti trece
Cu
firea îndumnezeită
ca
să cântăm cu totii laolaltă,
limpede
si fără ispită:
Bucură-te,
Temeiul prin care si în noi Dumnezeu se încape!
Bucură-te,
Putere prin care umblăm cu Iisus peste ape!
Bucură-te,
Milostivire prin care Hristos ni S-a dăruit!
Bucură-te,
Liniste-n care cu numele Aminului ne-am plinit.
Bucură-te,
Răgazul în care Logosul în noi se ascultă!
Bucură-te,
Pătrundere si Împăcare cu firea noastră robită!
Bucură-te,
Blândete prin care am ajuns Emanuelului frate!
Bucură-te,
Tăcere în care Duhul din inima izbucneste!
Bucură-te,
Limpezime în care Îngerul în trup ni se urzeste!
Bucură-te
Curătie prin care Numele de Slavă e în lume!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al IV-lea
![]() Dragoste
este Domnul în veac.Dragoste este numele său.Cu toate străduintele dragostei,
să ne pătrundem adânc de Dumnezeu.Ca tine Fecioară ce-L porti să ne amintim
că-L purtăm
Că-n
Dumnezeul cel viu noi trăim, suntem si umblăm.
Si
orisiunde vei merge, cu Domnul tu să te stii!
Si
dintru virtutea de la Domnul si virtutea ta va spori
Cu
fiecare
Fir
de răsuflare
Numele
Domnului vom chema,
Ca
să strigăm laolaltă-n sărbătoare,
Ca
o singură faptură:
ALILUIA!
Icosul
al IV-lea
![]() De
la tine întelegem, Fecioară, stăruinta cea neînteleasă
si
puterea pomenirilor line din ruga smerită si stearsă
Da,
firea apei e moale, a pietrei nespus de vârtoasă.
Dar
ulciorul de deasupra de piatră cu prelingerea lui din atârnare,
Din
picurul boabei de apa, gaureste piatra cea tare
Fecioară
si tu asadar
stăruieste
cu a ta milostivire
peste
aspra noastră împietrire
Si
biruindu-ne cu picul de har
să-ti
cântăm în imn de slăvire:
Bucură-te,
Îndrăzneala gingăsiei din zicerea Sfântului Nume!
Bucură-te,
Ulcior al picăturii cu stăruintă anume!
Bucură-te,
Înfiorare de sceptru din piatra alba a Domnului!
Bucură-te,
Fagure dulce al lui Iisus, Fiul Omului!
Bucură-te,
Danie de gând cea a Hristosului meu!
Bucură-te,
Împărtăsanie de cuvânt din întruparea lui Dumnezeu!
Bucură-te,
Revărsăre de mir pe care Fiul ne-o dă!
Bucură-te,
Metanie în fir al lui "Doamne miluieste-mă"!
Bucură-te,
Iures ce mă răpeste si pe mine păcătosul!
Bucură-te,
Noian de pomenire care-si sporeste prinosul!
Bucură-te,
Harică depănare a unei chemări de minune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al V-lea
![]() Fecioară
Sfânta, în fata ta
În
veac pururi de rusine se vor da
Cugetarea
si ritorii întelepciunii.
Că
tu esti pecetea nestricăciunii,
Poartă,
pentru cei isteti, încuiată
si
pildă vie de trăire a minunii
Tu
stii că viata nu ne-a fost dată
să
fie numai răstălmacită
căci
se cere mult mai bogată
decât
să fie numai trăită.
Ea-i
dincolo de gând, dincolo de loc,
dincolo
de sirul de clipe al dăinuirii,
E
oglinda unui cer lăuntric de foc peste adâncurile inimii si făpturii
Ea
e Cuvântul Lumii, ce pentru ea se vrea calea si întruparea spre vesnicie:
ALILUIA!
Icosul
al V-lea
![]() Fecioară,
Preacurată Maică, tu esti într-adevăr Trezvia
vointa
fruntii în mir adunate,
ochiul
cel dinlăuntru, deschis în rotundul zărilor toate,
inima,
centrul învins de străvezimea stărilor curate,
Tu
esti cea mai dreaptă luare aminte
care-n
puterea agerimii uneste, dincolo de cuvinte,
într-un
fulger al mintii,
ascutimea
gândului de gheată
cu
înflăcărarea iuresului de viată,
suferinta
si bucuria făcută cruce
Care
pe Întelesul cel înalt Îl aduce.
Dar
trezia aceasta e trezie de prunc,
clară
cheie de adânc
cu
repezis iute si străin
ce
cu nimic nu clinteste sufletul tău cel lin,
ci,
dimpotrivă noi ne uimim
si
fată de care,
pe
cât se poate
ne
plecăm să cântăm
cu
întreaga suflare :
Bucură-te,
Cruce a înflăcărării si agerimii alesului!
Bucură-te,
Osia Cerului cu Luceafărul Întelesului!
Bucură-te,
Spargerea gândurilor si zadarnicului stup!
Bucură-te,
Oglinda cea nevăzută, de dincolo de trup!
Bucură-te,
Cămara cea mai dinlăuntru a sufletului meu!
Bucură-te,
Palat minunat al pomenirii lui Dumnezeu!
Bucură-te,
Alaută a inimii sub arcusul de gând!
Bucură-te,
Cântec pe cinci strune într-una chemând!
Bucură-te,
Muzică negrăită a celei dea doua nasteri!
Bucură-te,
Sărbătoare tăcută a desăvârsitei cunoasteri!
Bucură-te,
Logodnă la Numele cel de întelepciune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al VI-lea
![]() Fecioară
Sfânta!
Maică
neispitită de nuntă!
Tu
esti singura inima de om întru care , nescăzut
Numele
de mărire cântă,
Din
tot rostul LUI cel viu si neprefăcut,
De
tine, pentru aceasta, cât ne uimim Preacurată,
fiindcă
numai în tine, că niciodată,
inima
omului
cu
inima Domnului
au
bătut si bat laolaltă
Rugăciunea
ca un ornic al gândului si al cerului
Curge
în lăuntrul tău
si
se îngemănează, acolo,
Cu
Psaltirea subtire a misterului
lângă
dragostea lui Dumnezeu,
O,
tu, Cărută de lumină neîntinată, nescăzută, ne-nserată!
Învată-ne
si pe noi întelepciunea inimii, Binecuvântată!
Si
asa, îmbunati si vrednici,
ca
ai unei biserici,
din
toată faptura tie ne vom da,
ca
drept si sfânt să putem zice:
ALILUIA!
Icosul
al VI-lea
![]() Maica
Domnului!
Inima
de Lumină!
Maica
Domnului!
Inimă
a Pământului!
Maica
Domnului!
Inimă
fără de vină!
Maica
Domnului!
Inima
Cuvântului!
La
tine venim rusinati si căzuti,
cu
trupul apus si genunchii înfrânti,
că
din nepricepere, inima noastră s-a întunecat nespus,
Lăsatu-ne-a
pe căile mintii noastre să umblăm,
Dar,
iată, acum la tine venim, Maica lui Iisus!
Primeste-ne
ca pe niste pietre ale vietii
dornice
de bucuriile diminetii,
Diminetii
celei neânserate,
si
zideste-ne cu inimi noi si curate,
ca
să-ti cântăm:
Bucură-te,
Arca de alianta a sufletului meu!
Bucură-te,
Cufăr ferecat cu Numele lui Dumnezeu!
Bucură-te,
Corabie vie ce plutesti peste tainele Lumii!
Bucură-te,
sicrias ferit de toate zădărniciile lumii!
Bucură-te,
Tronule pe care viata te întemeiază!
Bucură-te,
Cutie de cântec prin care sună o rază!
Bucură-te,
Laudă lăuntrică a tuturor comorilor de har!
Bucură-te,
Chivot de gând al prea duhovnicescului altar!
Bucură-te,
Naos al cerurilor în care mintea-i liturgisitor!
Bucură-te,
Sipet de foc din pieptul nostru al tuturor
Bucură-te,
Biserica prea doritoare, cu Hristos să se cunune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al VII-lea
![]() Preasfântă,
Preamarită, Preafrumoasă, Preabinecuvântată Mireasă!
A
cerurilor toate, Împărăteasă,
care
ai apostoli drept alai, îngeri buni, soli si păzitori
Evanghelisti,
cronicari si scriitori
Biserica
vie, bine aleasă
ca
tine dumnezeieste de luminoasă
de
lină, de blândă, de cuvioasă, de primitoare cereste.
Dar
asa precum cântă si vorbeste din slova si Sfânta Cântarea Cântărilor
tu
mai esti si nespus de cumplită,
ca
niste ostiri sub steagurile lor.
esti
clară, esti senină si ascutită în chip neâmblânzitor.
Veghetoare
si apărătoare a tuturor lucrurilor sfinte,
a
preabunurilor haruri:
celor
din taine, celor din Daruri
din
odoare, din semne, din cuvinte
Fiindcă
la nunta Marelui Mire
e
cerută o grijă de întreaga neprihanire
Nu
este îngăduită necurătia ochilor si a hainelor
Nimeni
dar, dintre acei ce sunt "neânvatati tainelor",
de
unele ca acestea să nu se atingă.
Cine
va lăsa porcii din mărgăritare să se hrănească,
si-n
vase sfinte câinii să lingă?
Îndemnarea
ca si primirea este numai duhovnicească.
Vino
dar si tu, smerit, împăcat si curat!
Si
asa, cu totii laolaltă, vom striga,
Din
bucurie întreagă si înaltă
ALILUIA!
Icosul
al VII-lea
![]() Maica
Domnului! Duhovnică bună a pământului!
Păstrătoarea
Predaniei Cuvântului
tu
ai Ierusalimul cerului,
în
latura lui cea nouă tăcută
o
sfântă si mare Mănăstire nevăzută,
unde
îti stau grabnic ajutători,
toti
cei ce sunt ai "lepădării de sine" adevărati sîrguitori
toti
cei ai cetelor de asceti,
ai
cetelor de monahi, de pusnici si anahoreti,
de
sihastri si de duhovnici întelepti,
si
care au în grija lor,
ca
pe niste comori de binecuvântare
straja,
asprimea si mustrarea
toate
cele lămuritoare, curătitoare si îndreptătoare
ale
neprihanirii si milostivirii tale, cele necovârsite
toate
cele care la un loc sunt numite:
Învătătura
de taină" sau "Mostenirea Sfintilor"
si
pe care la îndemană le avem si noi vădite
în
hrisoavele, Scripturile si vorbele Părintilor,
pentru
care de-a pururi nu vom sti a te lăuda
a
te cinsti, a te preamări, decât numai cântidu-ti asa:
Bucură-te,
Profira bucuriei Împărat esti a Aminului!
Bucură-te,
Plinătatea de har din lacrima Spinului!
Bucură-te,
Rădăcină pascală a bucuriilor noi!
Bucură-te,
Pace sobornicească statornicită în noi!
Bucură-te,
Raiule rodit de toate ploile bucuriei!
Bucură-te,
Strălucire prea clară din privirile copilariei!
Bucură-te,
Trandafir cu rouă din cămările noastre de taină!
Bucură-te,
Suflet înlăcrimat si îmbrăcat cu lumină ca si o haină!
Bucură-te,
Safir al cerului pe inima noastră picurat!
Bucură-te,
Bucurie după care vine linistea cea de Sabat!
Bucură-te,
Epitalm învesnicit peste Tăcerea de minune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al VIII-lea
![]() Doamne
Iisuse Hristoase,
Domnul
meu cel blând!
Către
Tine mă aplec cu fruntea.
Ca
Toma îmi pun mâna la locul cel sfânt.
Strâns
si orbit în minte, fără de cuvânt
astept
ca orbul puntea
Luminii
din adânc, cea fără înserare
si
care în tot omul, ca un lăuntric soare,
ne
luminează întreg în încăperea fiintei.
Cum
nu Te văd noaptea, grosimii de păcate, Te pipăi cu sfială
cu
degetul nădejdii, cu degetul credintei,
cu
deget de bănuială
cu
deget de dorire si chiar de îndoială
si
neajuns as pune si cealaltă mână,
dar
inima străpunsă de fulger, de arsură,
îndurerat
si dulce, cu răsuflarea îngână
Chemarea
ta întreagă si fără voia mea,
bataia
rugăciunii aleargă spre lumină într-un
ALILUIA!
Icosul
al VIII-lea
![]() Maică
a Domnului, Doamnă de taina,
Doamna
nădejdii, a noptii albastre,
Stăpâna
cu trei luceferi pe haină
si
Sfânta Angira a nemerniciilor noastre!
Către
tine din nou, iată am venit,
risipit
de lume, de gânduri robit,
Ca,
după sfatul cel bun si Binecuvântare,
partas
m-am făcut la mântuirea mea,
Mi-am
pus hotărâre îndreptată si tare
să
silesc toată vremea în a mă ruga.
Dar
idol de tărână, cugetul meu, nu-mi dă ragaz să mă statornicesc
în
lucrarea de ruga, la locul lui Dumnezeu,
cel
în temeiul inimii, către care râvnesc.
Ajută-mă
dară, ajutătoarea mea,
în
"Zicerea necurmată" să mă pot întemeia.
Ajută-mă
si de-a pururi tie ti-oi cântă:
Bucură-te,
Maica Domnului, întruparea întelepciunii!
Bucură-te,
Puterea Fecioriei, adevăratul suflet al Lumii!
Bucură-te,
Preasfintitule Trup, Loc de Dumnezeu încăpător!
Bucură-te,
Sfânta-Sfintelor, tainita din inima tuturor!
Bucură-te,
Comoara cea de gând dintru mintile cele smerite!
Bucură-te,
Hărăzie cumplită a tuturor virtutilor negrăite!
Bucură-te,
Cadelnită neodihnită a rugăciunilor necurmate!
Bucură-te,
Unirea într-un cuget a tuturor Bisericilor împăcate!
Bucură-te,
Ajutorinta până si-n păcatele cele neduhovnic esti!
Bucură-te,
Acoperământ care te asterni deplin peste orice slăbiciune!
Bucură-te,
Mireasă, Urzitoare de nesfârsită rugăciune!
Condacul
al IX-lea
![]() O!
Maică a Domnului de-a pururi curată,
Ca
nouă alăute si nouă potire
fiecare
rugăciune a noastră să fie în revărsarea ei necurmată
Si
către Sfânta Treime, suită bucurie,
aducerea
ei prea binemiresmată
de
pe palmele tale către Hristosul Mire
să-si
treacă prinosul de dreaptă slăvire!
Ca
să putem cu Cerurile toate a striga,
într-o
îmbrătisată necovârsire,
cel
mai presus:
ALILUIA!
ALILUIA!
ALILUIA!
(Aceasta
se citeste de trei ori, iar după aceasta se citesc Icosul I si Condacul
I)
După
ce citim ACATISTUL se vor citi cei vii: Încă ne rugăm pentru mila, viata,
pacea, sănătatea, mântuirea, cercetarea, iertarea, bună-sporire si chivernisire
a robilor lui Dumnezeu (se pomenesc numele de botez ale celor pentru care
ne rugăm, inclusiv ale dusmanilor nostri) si pentru ca să li se ierte
lor toată greseala cea de voie si cea fără de voie.
|
www.orthodox.go.ro
|